BIOVCO

Thursday, January 22, 2009

ENDOMETRIOSIS

ENDOMETRIOSIS

adalah salah satu penyakit yang menyebabkan senggugut.Tanda-tanda senggugutadalah seperti berikut:

    1.Sakit semasa hubungan seks
    2.Darah haid yang berketul-ketul
    3.Kemandulan
    4.Pembengkakkan atau ketulan di bahagian bawah perut
    5.Sakit teruk disebabkan ketulan pecah


Tanda-tanda ENDOMETRIOSIS di bahagian lain ialah di bahagian pusat,pundi kencing,paru-paru dan usus besar.
GAMBAR

GAMBAR

PENGERTIAN SENGGUGUT:
Penyakit senggugut (PMS) merupakan himpunan simptom fizikal, psikologi, dan emosi yang berkait dengan kitaran haid wanita. Dianggarkan kebanyakan wanita pada usia boleh mengandung (child-bearing age) (sekitar 80 peratus) mempunyai sebahagian simptom PMS,[1] the official definition limits the scope to having symptoms of "sufficient severity to interfere with some aspects of life".[2] Simptom sedemikian biasanya boleh dijangka dan berlaku secara tetap semasa dua minggu sebelum haid. Biasanya simptom mungkin hilang sebelum atau selepas permulaan aliran haid.

Bagi sesetengah wanita dengan PMS, simptom amat teruk sehingga mereka dianggap melumpuhkan. Bentuk PMS ini mempunyai nama psychiatric tersendiri: Penyakit senggugut teruk (premenstrual dysphoric disorder) (PMDD).

Dalam kegunaan, ringkasan PMS difahami secara meluas di Amerika Syarikat (dan negara lain, sebagai contoh Australia) sebagai merujuk kepada kesukaran dikaitkan dengan haid, dan ringkasan ini digunakan secara kerap malah dalam kedudukan biasa atau tidak formal, tanpa terikat dengan ketegasan perubatan. Dalam konteks ini, sindrom jarang dirujuk tanpa ringkasan, dan konotasi rujukan adalah lebih meluas berbanding istilah perubatan.

Simptom

Senggugut teruk PMDD merupakan sindrom tekanan prehaid (premenstrual stress syndrome) (PMS) yang amat teruk sehingga ia melumpuhkan akibat simptom fizikal, mental atau emosi. Rawatan dicadangkan kerana PMDD mengganggu keupayaan pesakit untuk berfungsi dalam kehidupan kerja dan sosial harian. Simptom utama--muncul antara ovulasi dan haid, dan hilang selepas beberapa hari selepas kedatangan haid--adalah mengganggu (PMID 11571794). Resah, cepat marah, dan kemurungan mungin berlaku. Simptom utama, yang melumpuhkan, termasuk[1]

* perasaan amat sedih atau putus asa, kemungkinan membayang bunuh diri (suicide ideation)
* perasaan tegang atau resah
* serangan panik
* perubahan perasaan, menangis
* mudah terganggu atau marah berpanjangan, meningkat pertelingkahan interpersonal
* tidak kisah atau tidak berminat dalam aktiviti harian dan hubungan
* sukar menumpu perhatian
* lesu
* kemaruk atau peningkatan nafsu makan
* sukar tidur, insomnia atau hipersomnia
* perasaan "luar kawalan"
* peningkatan atau penurunan nafsu seksual
* peningkatan rasa bagi intim emosi
* simptom fizikal: kembung, degupan jangung (heart palpitations), payu dara sensitif, sakit kepala, sakit sendi atau otot

Lima atau lebih simptom mungkin menunjukkan PMDD. Simptom berlaku semasa minggu sebelum kitaran haid dan lenyap selepas beberapa hari selepas mula haid.

No comments: